Nálunk a körforgalmak több helyütt sok kívánni valót hagynak maguk után, vannak azonban kivételek is. Két nyugat-dunántúli nagyvárosban, Sopronban és Mosonmagyaróváron például élnek a körforgalmak adta lehetőségekkel. A két településen azonban merőben más szempontok szerint: amíg Sopronban a színes egynyári és hagymás virágok a főszereplők, addig Mosonmagyaróváron a csekély fenntartást igénylő évelők és fás szárú növények a hangsúlyosak.
Sopron
Az országban talán Sopron büszkélkedhet a legtöbb, öszszesen 14 körforgalommal. A város több mint tíz évvel ezelőtt, több lépésben körforgalomra alakította át a központi lámpás csomópontokat. A település-fenntartó Sopron Holding Rt. zöldterületgazdálkodási részlegének munkatársai igyekeztek zöldfelületet is kialakítani, tudtuk meg Nagy Zsolt vezérigazgatótól. A város költségvetéséből minden évben sikerült erre a célra forrást elkülöníteni, hiszen a lakossági visszajelzések nagyon kedvezők.
Tíz év alatt emblemati kussá váltak a soproni körforgalmak, többségük egy-egy soproni jelképet is magában foglal. A legnagyobb, a Győr felől bevezető út 26 méter átmérőjű körforgalmában például nagy szőlőprés fogadja a „kékfrankos fővárosába” érkezőket. A Bécs felé tartó elkerü lő úton a soproni faipari mérnöki képzésre utal a körző, az erdőmérnökképzésre a magasles.
Nagy Zsolt elmondta, hogy a 14 parkosított körforgalomból tízbe napelemről vagy elemről működő automata
öntözőrendszert is telepítettek, ami országos átlagban nagyon jónak számít. Az újonnan tervezett körforgalmak esetében már az építés során gondolnak erre. A tavaly épült Kőszegi úti körforgalom 32 méter átmérőjű, a város eddigi legnagyobb körforgalma.
A város nagy útkeresztező-déseiben különféle, jellemző-en színes, egynyári-virágágyásokkal, tavasszal hagymás-beültetésekkel találkozunk. Az esetenként jelentős fenntartási költségek mérséklése érdekében főleg a nagyobb kiterjedésűekbe cserjéket és talajtakaró rózsákat is ültettek, hogy csökkentsék az évről évre telepítendő egynyári és hagymás növények számát, de a felület mégis mutatós maradjon.
Nagy Zsolttól megtudtuk, hogy egy-egy körforgalom parkosítása a műszaki berendezésekkel együtt 1,5-2 millió forintba kerül. Sopronban többféle méretű (9, 11, 13, 17, 26 és 32 méter átmérőjű) létezik, amelyekben vegyes zöldfelületeket alakítottak ki. A különböző kiterjedésű gyepfelületet cserje- és rózsacsoportok, valamint egynyári- és hagymásvirágágyások tarkítják. Évelőket nem ültetnek, a talajtakaró cserjék, illetve törpecserjék (pl. pimpó, levendula, gyöngyvesszők) hasonló virágzó felületet adnak, mint az évelők, ugyanakkor feleannyi a gondozási igényük. A nagy élénk színfoltokat az egynyáriak teremtik.
A körforgalmak virágágyásait az egynyári dísznövények eltávolítása után októberben tápdús virágfölddel töltik föl a hagymások számára. Minőségi holland tulipánhagymákat ültetnek árvácskával vegyesen, ami már március elejétől április végéig virít. Ezt követően istállótrágyával, illetve a virágágyásokhoz ajánlott folyamatos tápanyag-leadású műtrágyával pótolják a tápanyagot. A kiültetett egynyári virágokat már 15 éve Táplánszentkereszten termeltetik.
Az egynyári virágpalántákat már november végén megrendelik, a termeltetési szerződést december közepén írják alá, május eleji szállítással. Nagy fajtaválasztékkal dolgoznak, május elején közel 40 fajtát ültetnek el városszerte, évenként összesen 90 ezer virágpalántát, amiből jelentős mennyiség jut a körforgalmakba. A virághagymákat a nyár közepén rendelik meg.
A körforgalmak virágágyásainak méretén nem változtatnak egyik évről a másikra. A következő év beültetéseit az ősz végén tervezik, meghatározó szempont az öntözés lehetősége, a kitettség, illetve a környezet. A Szent Mihálytemplom, illetve a temető közelében lévő, úgynevezett „körzős” körforgalomban például visszafogott színeket használnak, méltóságteljes kiültetéseket terveznek: tavaly például bordó és fehér Catharanthusokból.
A virágvölgyi körforgalom ezzel ellentétben nagy, színes kokárdához hasonlít. Vezérnövénye a gömb alakúra
nyírt tiszafa, amelyet sokszínű, vegyes virágágyás ölel körbe, Cannaval, díszfűvel, Tagetesszel és piros, rózsaszín, fehér begóniákkal. Az egyik benzinkút melletti körforgalom sárga és piros színekben pompázik, fő növényei a Tagetesés a Salvia,némi kék színt adó Salvia farinacea Mauritiusszal.
A Jereváni lakótelep bejáratánál, az örmény–magyar barátságot jelképező szobor köré épült körforgalomba színes magyar Celosia-fajtákat (Bikavér, Ezerjó, Arrabona, Aranybika) ültettek. A „préses”, fogadó körforgalomban tavaly a magyaros piros-fehérzöld színkombináció volt a meghatározó, muskátlival, talajtakaró rózsákkal, illetve a zöld színt adó gyepfelülettel.
A kitettebb helyeken, öntözött körülmények között bevált a muskátli és az ágyásbegónia, tudtuk meg Nagy Zsolttól. A Csengery utcai körforgalomnál nem tudták technikailag megoldani a vízbevitelt, ezért kézzel öntöznek. A formára nyírt örökzöldekkel, bukszussal, talajtakaró cserjékkel és Cleomeval beültetett felület vezérnövénye egy szép kínai jegenyeboróka (Juniperus chinensis Keteleeri).
A növényvédelmet tekintve az egynyáriaknál elsősorban az atka okoz gondot, őszszel a Gaillardiakon és a Rudbeckiakonlisztharmat jelentkezett. Tavaly a „préses” körforgalomban a virághagymákban a kószapocok tett kárt, amely ellen az idén már szakszerűen védekeztek. A bukszusokat a puszpángmoly tizedeli, a közterületen engedélyezett készítményekkel folyamatosan védekeznek ellenük.
Mosonmagyaróvár
Az első körforgalom 2008-ban épült Mosonmagyaróváron, a városból Hegyeshalom felé kivezető úton, a bevásárlóközpont közelében. Lobitz Ákos, a Dzsungelország Kft. tulajdonos-ügyvezetője a pistoiai tapasztalatokra alapozva – a város körforgalmait ott egy-egy faiskola ülteti be és gondozza – tárgyalást kezdeményezett a városvezetéssel arról, hogy a körforgalmat térítésmentesen beültetik, ami reklámként is szolgál a cég közeli árudájának. A város egyedülálló módon „reklámtábla” kihelyezését is engedélyezte a vállalkozásnak. Az ötletet és a kivitelezési terveket az önkormányzat elfogadta, a cég pedig saját költségen megépítette és gondozza is azt. Lobitz Ákos elmondta, hogy ez a munkájuk volt a „belépő” a város
többi zöldfelületének, valamint a tavaly megépült újabb körforgalom parkosításának és fenntartásának az elnyeréséhez.
A bevásárlóközpontnál található 25 méter átmérőjű körforgalomba a szárazabb időjárási viszonyokra fölkészülve olyan növényeket választottak, amelyek jobban bírják a szélsőségeket. 2008 óta egyetlen növény sem pusztult ki, pedig öntözés nélkül, a természetes csapadékból élnek a növények. Meglehetősen széljárta a terület, de így is tökéletesen helytállnak. A pistoiai példákhoz hasonlóan fás szárú növények, örökzöldek, cserjék az uralkodó növények. A gyomosodás megelőzésére talajtakaró agro szö vetbe ültették a növényeket. A csekély fenntartási igény mellett az is szempont volt, hogy tavasztól őszig mindig színes legyen, ezért alacsony virágos cserjéket, évelőket is ültettek. Az ágyásokat most még fűfelület veszi körül, az azonban roszszul tűri az öntözetlen viszonyokat, ezért a tervek szerint az idén évelőkre cserélik a gyepszegélyt.
A lakosság a város legszebb közterületeként emlegeti ezt a körforgalmat. Vezérnövénye egy csüngő cédrus (Cedrus atlantica Pendula), amelyet homokkőből épített kiemelésre ültettek. Körülötte Photinia,levendula, valamint gömb alakúra nyírt örökzöldek, színes lombú, virágzó cserjék, fűfélék, évelők, kúszóborókák
díszítenek. Lobitz Ákos elmondta, hogy a viszonylag extenzív körforgalom éves fenntartási igénye körülbelül 20 munkaóra, ami a fűnyírásból, illetve az alaknövények évenként többszöri formára vágásából áll.
2013-ban készült el az úgynevezett mosoni körforgalom, amely a Győr felől érkező autósokat fogadja. Megépítését a város finanszírozta ugyan, de a vállalkozás is jelentős anyagiakkal járult hozzá a
megvalósításához. A szintén 25 méter átmérőjű körforgalom beruházási költsége meghaladta a hatmillió forintot. Zömében nyáron nyíló évelőket, varjúhájat, Gaurat, díszfüveket (Pennisetum, Festuca),sásféléket (Stipa, Carex),törzses, formára nyírt örökzöldeket, Photiniat, Coreopsist, Yuccat, Prunus laurocerasus-t ültettek, ernyőre alakított Platanus acerifoliaa vezérnövény. Fehér és zöld szí
nű kőzúzalékot is használtak.
A tervezésnél szempont volt a kiemelés, a növények háromdimenziós ültetése, ami az alacsonyabban fekvő terület felől érkezők számára jobban láttatja a beültetést, ezért falazattal körülvett, magasított ágyásokba ültettek. Ez a terület sem öntözött, ennek ellenére a növénypusztulás tavaly alig érte el a három százalékot. Egy év alatt „beállt” a körforgalom növényzete, és tavaly már látványos színfoltja lett a városnak. Az építmények ma már szinte alig látszanak, benőtték a növények. A falazatot párkánnyal takarták.
Az öntözetlen viszonyok miatt nem alakítottak ki gyepfelületet. Nemcsak a körforgalmat, hanem a három bekötőpontról a körforgalomba vezető terelőszigeteket (ékeket) is beültették. A kétszínű kőzúzalék között minden ékben más-más növény, Yucca, Photinia és Prunus laurocerasus, a harmadikban pedig díszfű és Gaura kapott helyet. A színes kőzúzalék azokban az évszakokban is mutatós, amikor a növények még kevésbé látványosak.
A mosoni körforgalomban a növényeket ősszel, illetve tavasszal visszametszik, és pótolják az esetleges hiányokat. Az agroszövetnek és a kőzúzalék burkolatnak köszönhetően csekély a gyomirtási munka, a vegetáció megindulása előtt vegyszeres gyomirtást végeznek.
A két egyedi stílusú körforgalomnak, illetve az időközben, ugyancsak a Dzsungelország Kft. által tervezett és kivitelezett, jobbára saját termelésű növények felhasználásával megújult közparknak kedvező a visszhangja a lakosság körében, ami azt bizonyítja, hogy jól megválasztott növényekkel, viszonylag csekély beruházással kellemesebbé, élhetőbbé tehető a városi környezet. A helyi lakosok és a látogatók hangulatán sokat javít a szép, színes park. A Dzsungelország Kft. más településeken is alakított már ki igényes parkosított körforgalmakat, hogy bemutassák, lehetnek csekély fenntartási igényű, látványos zöldfelületek a forgalmas útvonalak környezetében is.
A parkokra nem figyelnek föl az autósok, de a körforgalomra igen, anélkül hogy kiszállnának az autóból, mondja Lobitz Ákos. Jó lenne, ha minden magyar város élne ezzel a lehetőséggel.